Terug

  • 30 dagen bedenktijd. Wij halen het product gratis bij u op.
  • Altijd goed advies
  • Meer dan 1.200 producten online

Ontspanning met inspanning: voorkom een burn-out

  • Blog categorie: Fitness als inkomstenbron
  • Door David Danis
  • 08 / 04 / 2019 0
Ontspanning met inspanning: voorkom een burn-out

Stress is tegenwoordig een steeds groter wordend probleem bij bedrijven op de werkvloer. Zowel België als Nederland hebben te kampen met stress op de werkvloer. Teveel negatieve stress die te lang aanhoudt kan lijden tot een burn-out. De ziekteduur van 'psychische dysfuncties' waar burn-outs onder vallen was 43,9 werkdagen of ongeveer 32 werkdagen in 2014. Dit ligt vele malen hoger dan de andere ziektebeelden met 10,4 kalenderdagen. Gemiddeld 1 op 5 werknemers krijgt te maken met teveel negatieve stress. Uit studies blijkt dat beweging op het werk één van de best mogelijke oplossingen is.

Ontspanning met inspanning: maar waarom?

We leven in een tijd waar er steeds minder tijd en meer druk heerst. Dit brengt heel wat negatieve stress met zich mee wat op lange termijn kan zorgen voor burn-outs en uiteindelijk tot (langdurige) ziekte.

In april 2019 lanceerde de Vlaamse overheid zelfs een website waar zowel werknemers als werkgevers meer informatie rondom burn-outs kunden terugvinden. De cijfers liegen er ook niet om. Zoals eerder aangehaald is er geen enkel ziektebeeld waarvoor werknemers langer thuisblijven. Daarnaast zien we dat ook steeds meer mensen te maken krijgen met negatieve stress. In België is dit aantal 40% gestegen tegenover 5 jaar geleden.

Maar waarom zou ik dan sporten op het werk? Helpt dit dan echt met het preventief tegengaan van burnouts en stress? Het antwoord is ja.

Studies tonen aan dat beweging op het werk zorgt voor:

  • Een verbetering van het korte termijn geheugen.
  • Een verbetering van je concentratievermogen.
  • Het zorgt ervoor dat je beter leert omgaan met stress.
  • Helpt bij het behandelen van vermoeidheid.
  • Het je kan begeleiden naar een fittere en gezondere levensstijl.

Beweging in het algemeen zorgt onder meer voor aanmaak van hormonen en neurotransmitters  zoals noradrenaline of ook wel het stresshormoon genoemd. Als je te weinig noradrenaline in je lichaam hebt is de kans op een depressie of burn-out groter.

Lachende Hammer

Maar nog voor we gaan sporten is er één heel belangrijke stap die je dient te zetten.
Die eerste stap is bewustwording. Helaas is er in erg veel bedrijven nog steeds een taboe als het aankomt op stress & burn-outs. Maak het een bespreekbaar onderwerp om langdurig ziekte te voorkomen. Je kan dit op verschillende manieren doen.

Bedrijfsfitness kan één van de manieren zijn om dit probleem aan te kaarten.

Fitness op kantoor kan onrechtstreeks een hele goede invloed hebben op deze bewustwording.
Zo voorzie je een ruimte waar werknemers zich kunnen ontspannen en geef je het signaal aan je werknemers dat je om hen geeft. Doordat je hier bewust voor kiest zal je ook de productiviteit en engagement van je werknemers verhogen.

Ook op lange termijn heb je een aantal voordelen van fitness op kantoor. Iedereen kent het wel, je na je werk naar de fitness sleuren is vaak erg lastig vanwege tijdsgebrek. Je moet nog eten, de kinderen van school halen, tot daar rijden, ...
Met fitness op kantoor zorg je voor een bepaalde structuur en stabiliteit. Je maakt de drempel richting een fitte en gezonde levensstijl plots een pak lager. Wat onrechtstreeks enorm gaat bijdragen tot minder stress. Zo tonen studies aan dat mensen met een goede conditie beter omgaan met stress.

Lees jij graag enkele studies na?
Hier vind je de links:

Bezoek de website van de Vlaamse overheid: https://www.stressburnout.belgie.be/nl

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box
NRG fitness BV 9.5 / 10 - 67 Reviews @ Kiyoh
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »