Advies op maat
Altijd snel geleverd
Gratis retourneren
Thuiswinkel WaarborgContact ons
0
0
Advies op maat
Altijd snel geleverd
Gratis retourneren

Door David Danis, 22 augustus 2019

De Hometrainer Gids | Deel 1

De Hometrainer, iedereen kent het apparaat wel.
Doorheen de jaren zijn er heel wat verschillende modellen uitgebracht en is het toestel vaak zoveel meer dan een apparaat waar je enkel fietsbewegingen op nabootst.

De allereerste variant van de hometrainer was de Gymnasticon. Deze werd uitgevonden door Francis Lowndes in 1796.

Gymnasticon

De bedoeling van de Gymnasticon was een stationaire fietsbeweging na te bootsen in combinatie met een upper-body training. De upper-body training werd er bij de volgende modellen afgenomen om uiteindelijk in de 20ste eeuw terug te worden geïntroduceerd met onder meer de Schwinn Airdynes. Het originele idee is wel nog steeds hetzelfde gebleven. Aan de hand van een vliegwiel een stationaire omwenteling maken met oog op versteviging en revalidatie.

Doorheen de jaren evolueerde de hometrainer meer en meer naar een stationaire fiets. Hieronder een foto van één van de eerste modellen.

Hometrainermodel

 

De dag van vandaag kennen we heel wat verschillende modellen met elk hun eigen prijsklasse. Maar wat verklaard dat prijsverschil nu eigenlijk? En kies ik best voor een hometrainer of toch maar een ander cardio toestel?

Is een hometrainer iets voor mij?

Een hometrainer is geschikt voor iedereen. Vroeger werd de hometrainer vooral gelinkt met een ouder publiek omwille van revalidatie doeleinde. Waar deze tot op vandaag trouwens nog steeds meer dan geschikt voor is. De Hometrainer is het enige cardio-toestel met nul impact op de gewrichten. Heb je last en wil je het loswerken, een operatie achter de rug of wil je gewoon in beweging komen en hou je van fietsen? In alle 3 de gevallen ben je goed af met een hometrainer. Ook krachtsporters maken de dag van vandaag meer en meer gebruik van de hometrainer omwille van de ‘zero-impact’. Zo kunnen ze hun cardio training afwerken zonder vrees voor spierafbraak.

De dag van vandaag zijn het ook de jongere leeftijden die de weg naar de hometrainer vinden. Met vaak zeer uitgebreide displays die verbonden zijn met apps spreek je vaak net de jeugd meer aan. Wil je gebruik maken van programma’s en of de mogelijkheid om je trainingen op te slagen in een app? Wil je real-time kunnen fietsen ergens in de bergen van Italië of via de app van Nautilus, Ride Social, het strand van Venice Beach verkennen? Dan kan een hometrainer ook iets voor jou zijn.

Je hebt natuurlijk heel wat verschillen tussen de hometrainers zelf.
Laten we beginnen bij de verschillende weerstandssystemen.

Verschillende weerstandtypes van de hometrainer

In het verleden hadden we vaak hometrainers die aangedreven werden met een snaar. Dat zie je de dag van vandaag zo goed als niet meer tenzij in de goedkope prijsklasse. Je hebt in grote lijnen 3 verschillende types van hometrainers. Manueel, EMS en Inductie. Als eerste wat meer over de manuele variant.

  1. Manuele hometrainers

Dit zijn de hometrainers die zoals de naam het al doet vermoeden manueel in weerstand worden versteld. Met een vilt-systeem of magneetrem breng je de vilt of magneet dichter tegen je vliegwiel, wat op zijn buurt weerstand genereert. Je kiest best voor een manuele hometrainer als je het graag simpel houdt. Ben je niet opzoek naar programma’s? Dan kan de Manuele hometrainer een goede keuze zijn.

Voor- en nadelen van een manuele hometrainer

+ Ze zitten in een vele male goedkopere prijsklasse dan de 2 andere systemen.
+ Enkel het display werkt op batterijen, je kan ze overal zetten. Denk aan je terras in de zomer bijvoorbeeld.
+ Keep it simple, erg eenvoudig in gebruik.
+ Op het display heb je enkel de belangrijkste parameters zoals snelheid, RPM, kcal en tijd. Dit kan ook een nadeel zijn naargelang wat je zoekt.

- Het grootste negatieve punt aan de manuele hometrainer is dat ze minder soepel zullen fietsen. Bij het uittesten van verschillende modellen zal je dit onmiddellijk gewaar worden
- Vaak zit je beperkt tot 8 of 12 weerstandsniveaus. Voor sommige is dat niet zwaar genoeg, andere vinden het verschillen tussen bijvoorbeeld niveau 3 en 4 dan weer te groot.
- Je hebt trainingsprogramma’s. Dit kan saai worden na een tijd. Voor sommige die dit niet willen is het ook net een voordeel.
- Manuele hometrainers gaan over het algemeen iets sneller slijten aan het vliegwiel en de weerstand.

Conclusie Manuele Hometrainers

Ben je aan het zoeken in de goedkopere prijsklasse? Heb je geen behoefte aan je training bij te houden in een app?
Zegt de uitdaging van je programma’s je niet zoveel? Dan is een manuele hometrainer wel iets voor jou.

In onze volgende blog nemen we de EMS en inductie hometrainers onder de loep.

Heb je in de tussentijd al vragen? Reageer even in de comments of stuur ons een mailtje naar [email protected]

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »