Terug

  • 30 dagen bedenktijd
  • Altijd goed advies
  • Betaal achteraf met Klarna

Afvallen doe je zo | Tip 1: Meten is weten

  • Blog categorie: Mindset
  • Door David Danis
  • 25 / 04 / 2019 0
Afvallen doe je zo | Tip 1: Meten is weten

Eén van de belangrijkste dingen die je moet doen - en dit wordt bijna nooit nageleefd - is jezelf wegen en opmeten in het proces naar een fittere jij. Anders ben je gewoon giswerk aan het doen. Je kan in het begin makkelijk resultaat halen zonder. Maar na een tijdje gaat het steeds trager en trager.

Je gewicht is een goede indicatie om te zien of je wel degelijk aan het afvallen bent. Een spiegel kan vaak verraderlijk overkomen. Als je gewicht op de weegschaal namelijk niet gaat zakken naarmate de tijd vordert, doe je iets fout, en moet je je voedings- en sportpatroon dus aanpassen.

Studies tonen aan dat jezelf wegen op twee manieren bijdraagt tot afvallen:

  • Het zorgt ervoor dat je twee keer nadenkt over je dieet. Je leert er dus bewuster mee omspringen.
  • Het geeft je belangrijke informatie over je vooruitgang en geeft je een duidelijk inzicht in of je methodes al dan niet werken.

Als je namelijk na 7 tot 10 dagen geen gewichtsverlies en/of een smaller middel ziet, doe je iets fout. Misschien eet je onbewust meer dan je denkt, verbrand je niet zoveel energie als je denkt of is je metabolisme wat vertraagd en moet je eens nadenken over een ‘reverse diet’ (meer hierover later).

Je hoort het wel vaker. Buikspieren in één maand, vijf kg op 10 dagen, etc etc. De lijst met fabeltjes is enorm lang. Je mag jezelf geen te hoge verwachtingen opleggen!

Als je veel overgewicht hebt, kun je op een gezonde manier 0,8 – 1,5 kg per week afvallen. Draag je maar enkele kilo’s te veel mee is dit eerder 0,5 – 0,8 kg.

En ben je al vrij mager maar wil je toch nog die enkele kilo’s kwijt, is dit eerder 0,2 – 0,4 kg per week.

Hoe weeg & meet ik mezelf best?

Komt dit je bekend voor? Je gaat sporadisch op de weegschaal staan en merkt de ene week een verschil van -1,8 kg, een week later is die -1,8 kg veranderd naar -1,1 kg. Je zou er bijna moedeloos van worden. Of je weegt jezelf elke dag en merkt dat je gewicht sprongen maakt van links naar rechts. Veel mensen geven ook in dit geval vaak op na enkele weken.

Waarom verschilt je gewicht zo vaak van dag tot dag?

Wist je dat …

  • Elk uur dat je langer slaapt, je 1% minder weegt?
  • Je glycogeenvoorraden na een dag arbeid en mindere voeding ervoor zorgen dat je minder weegt?
  • Je lichaam bij het eten van zout makkelijker water vasthoudt en je gewicht hierdoor erg hard kan schommelen?
  • Dat je met gezond eten vaak meer weegt omdat dit een grotere hoeveelheid in voeding is? Een Big Mac van McDonald’s is bijvoorbeeld gemiddeld 509 kcal. Om een extreme vergelijking te maken: denk eens hoeveel groenten je wel niet moet eten om dit aantal kcal binnen te spelen? Een pak meer in gewicht dan het gewicht van die calorierijke Big Mac.

Dit is wat je moet doen: je meet en weegt jezelf elke dag. Bij voorkeur ‘s morgens voor het ontbijt. Je schrijft dit cijfer dag in, dag uit op en neemt een weekgemiddelde. Die gemiddeldes ga je per week vergelijken. Dat geeft een goede indicatie of je goed bezig bent.

Zolang je weekgemiddelde naar beneden blijft gaan, ben je goed bezig!

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box
NRG fitness 9.5 / 10 - 116 Reviews @ Thuiswinkel Waarborg
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »