Advies op maat
Altijd snel geleverd
Gratis retourneren
Thuiswinkel WaarborgContact ons
0
0
Advies op maat
Altijd snel geleverd
Gratis retourneren

Door David danis, 10 juli 2019

Waarom het gewicht op de weegschaal tijdens het afvallen niet klopt

Jezelf wegen is iets wat de meeste vermijden. Vaak geraak je teleurgesteld door het cijfer dat verschijnt, weeg je meer dan je had verwacht en lijkt dat stomme cijfertje maar niet naar beneden te gaan. Of gaat het gewoonweg niet snel genoeg. Het goede nieuws is, vaak geeft het cijfer een vertekend beeld. Het andere goede nieuws, het kan je ook helpen met afvallen als je de weegschaal juist gebruikt.

Waarom moet ik mezelf wegen?

 Je gewicht is een erg goede indicatie om te zien of je wel degelijk aan het afvallen bent. Anders doe je toch gewoonweg giswerk? Een spiegel, iets wat ongetwijfeld vele meer gebruikt wordt dan de weegschaal, kan vaak verraderlijk overkomen. Denk maar aan het ‘juiste licht’. Iets typerend wat je ongetwijfeld al zelf hebt opgemerkt in de kledingzaken.

Studies tonen bovendien aan dat jezelf wegen nog een voordeel heeft. Het zorgt ervoor dat je 2 keer nadenkt over je dieet. Je leert er dus bewuster mee opspringen. Bewustwording is de sleutel. Van zodra je ergens bewust mee bezig bent en geen kant en klaar geschreven plan volgt, pas dan zullen de resultaten volgen EN aanblijven!

Weegschaal cartoon

Track jij naast je gewicht ook graag je trainingen? En heb je weinig tijd? Maar een kwartiertje per dag trainen? Interessant? Misschien zijn onze Bowflex Max Trainers wel iets voor jou. Lees er snel over in dit artikel.

Hoe weeg ik mezelf eigenlijk best?

Je hoort het wel vaker. Je gaat sporadisch op de weegschaal staan en merkt de ene week een verschil van -1,8 kg en de week erop is die -1,8kg veranderd naar -1,1kg. Je zou er voor minder moedeloos van worden. Of net het omgekeerde, je weegt jezelf elke dag en merkt dat je gewicht sprongen maakt van links naar rechts. Veel mensen geven ook bij dit vaak op na enkele weken.

Dit is echter heel makkelijk op te lossen door gewoonweg een gemiddelde te pakken van je week. Dit is wat je moet doen. Je weegt jezelf 3 – 7 keer per week, bij voorkeur in de ochtend na het opstaan en voor het ontbijt. Je schrijft dit cijfer op, en pakt een weekgemiddelde. Deze gemiddeldes ga je per week vergelijken.

Waarom verschilt je gewicht eigenlijk zo vaak van dag tot dag?

Wist je dat …

  • Elk uur dat je langer slaapt, je 1% minder weegt? Dit heeft te maken met je ademhaling.
  • Je glycogeen voorraden na een dag arbeid en mindere voeding ervoor zorgen dat je minder weegt? Je glycogeen voorraden kan je simpel gezegd bezien als energiebronnen die verbruikt worden bij beweging en vervolgens terug worden bijgevuld bij de opname van voeding. Ook hierover later een artikel!
  • Je lichaam bij het eten van zout makkelijker water ophoudt en je gewicht hierdoor erg hard kan schommelen?
  • Dat je met gezond eten vaak meer weegt omdat dit een grotere hoeveelheid in voeding is? Een Big Mac van de Mac Donalds is bijvoorbeeld gemiddeld 509 kcal. Om een extreme vergelijking te maken, denk eens na over hoeveel groene groenten je wel niet moet eten om dit aantal kcal binnen te spelen? Een pak meer in gewicht dan dat die kcal rijke Big Mac weegt.

Zolang je weekgemiddelde naar beneden blijft gaan ben je goed bezig!

Wil je het gewicht op de weegschaal echt aanpakken? Lees dan ook zeker ons artikel over vetverbranding hier.

Vragen of opmerkingen? Reageer even in de comments of mail naar [email protected]

Laat een reactie achter

Comment form Text

* Verplichte velden
Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »