Advies op maat
Altijd snel geleverd
Gratis retourneren
Thuiswinkel WaarborgContact ons
0
0
Advies op maat
Altijd snel geleverd
Gratis retourneren

Door David Danis, 19 juni 2019

Het Afterburn Effect - Is het zo effectief als iedereen zegt?

Wie meer opzoekt over HIIT komt wel vaker de term 'afterburn effect' tegen. Ook bij de banners van de Bowflex Max Trainers kom je het afterburn effect tegen.
Over HIIT schreven we al een leuke blog, deze kan je hier teruglezen.

Bowflex Max Trainer

Wat is het afterburn effect?

Het afterburn effect is een heel simpel gezegd de verbranding van extra kcal post workout. Een andere benaming is “Excess Post – exercise oxygen consumption”. Of kort gezegd EPOC.

Na je training moet je lichaam verschillende processen ondergaan om terug in de toestand van rust te komen.
Zo gaat het onder meer over :

  • Glycogeen in de spieren aanvullen
  • Lactaat niveaus op peil brengen
  • Herstel van de spieren
  • Omlaag brengen van de hartslag
  • ATP voorraad aanvullen

Al deze processen kosten ons lichaam energie (lees verbranding van kcal). Vandaar de benaming ‘Afterburn effect’

Hoe effectief is Afterburn of EPOC?


Onderzoek geeft aan dat de meeste kcal het eerste uur post workout verbrandt worden en vervolgens 10 tot 72 uur in dalende lijn blijft aanhouden.

Epoc HIIT

Een studie in Noorwegen gaf aan dat 80 minuten op een gemiddelde intensiteit lopen gemiddeld 150 kcal extra verbrand door EPOC. 80 minuten is echter erg lang en als men als doel heeft spiermassa en kracht op te bouwen is het uitermate belangrijk dat men cardio sessies kort en krachtig houdt! Dat is onder meer één van de redenen waarom HIIT zo populair is. De Max Trainers spelen hier uiteraard goed op in met hun 14 minuten training. Maar ook de Bowflex LateralX toestellen zijn uitermate geschikt. 

LateralX LX5

Verbrand je met HIIT meer dan traditionele cardio?

Hoeveel verschilt HIIT dan met de traditionele cardio als het aankomt op EPOC ? Flinders universiteit deed deze studie. 30 minuten high intensity interval training verbrandt gemiddeld zo’n 69 kcal post workout.
Hoe groot dit afterburn effect is hangt af van een heleboel factoren. Onder meer intensiteit, leeftijd, trainingsniveau en geslacht spelen hier een rol in.

80 minuten aan gemiddelde intensiteit (lopen) ---> Gemiddelde verbranding: 150 kcal
30 minuten HIIT (lopen) -
--> Gemiddelde verbranding: 69 kcal

Het is dus significant beter maar verre van wat sommige fitness ‘specialisten’ of bedrijven beweren. Tel deze 69 kcal echter 3 keer per week op en je verbrandt een extra 200tal kcal per week. Herhaal dit proces enkele weken en die ‘extra’ kcal tellen dan natuurlijk wel snel op. Het afterburn effect is dus eerder een kers op de taart.

Als je echter naar een doel toewerkt waarbij je zoveel mogelijk vetmassa kan verbranden en dat terwijl je zo min mogelijk spiermassa en kracht verliest, is HIIT wel degelijk je beste keuze.

Bij NRG verdelen we daarvoor de ideale producten. 
Sinds kort hebben we ook de Octane Max Trainer. De bruutste HIIT machine van de markt.
Dankzij de ingebouwde 14 minuten training bereik je alle voordelen van het afterburn effect in je sportschool, hotel, Crossfit of PT studio.

Octane Max Trainer

Zijn de Max Trainers toch niet volledig je ding? Dan hebben we ook de eerder genoemde Bowflex LateralX.
Een unieke beweging die je op geen enkel ander toestel terugvind!

Vragen of wil je het afterburn effect zelf ondervinden?
Stuur een mailtje naar [email protected] en wij brengen je in contact met je dichtstbijzijnde reseller.

Vergelijk 0

Voeg nog een product toe (max. 5)

Start vergelijking

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »